Hodnocení uživatelů: 5 / 5

Aktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnoceníAktivní hodnocení
 

Úvod

Na Elektrobastlírně se v květnu 2015 objevil pozoruhodný článek se zajímavým zapojením, které je navíc patentováno, k dnešnímu dni se komunita neshodla na jeho funkci.

Je pozoruhodné jak několik drobných součástek kolem jedné elektronky ECC81 bez anodového napájení dokáže zamotat hlavu mnoha EB TeamBossům, někteří by to chtěli zapojovat s MOSFETy, jiný zase odkazuje na své nebetyčné znalosti a texty dle nich je to celé jedna velká "píčovina", na kterou mnozí naletěli. 

 

 

Rébus či jen neznalost ?

Naletěli, naletěli, ale ne ti co se to pokouší postavit a zjistit funkci, či ti co tuto drobnost patentovali. Jde sice o triodu ECC81, ale bez anodového napětí a hlavně zapojení anody, se již nejedná o triodu, ale pouhou vakuovou diodu, což žádnému s diskutujících nedochází a vakuová dioda v tomto zapojení netvoří nic jiného než diodový omezovač.

Ale poněkud jiný diodový omezovač než jaký známe u polovodičových diod, i trochu jiný jaký známe z vakuových diod, neboť dioda nevzniká mezi žhavenou katodou a vzdálenou anodou, ale mezi žhavenou katodou a blízkou mřížkou.

 

 

Takto vytvořená vakuová dioda má oproti diodě polovodičové poněkud větší vnitřní odpor, a nemá prahové napětí, bude tedy zatěžovat signálové půlvlny rozdílnou impedancí, jednu polaritu bude výrazně omezovat a druhé si moc všímat nebude, čímž vznikne jistý druh zkreslení využitelný pro elektronické hudební nástroje. Poměrem velikostí vnitřního odporu vakuové diody a použitých odporů se dá regulovat velikost potlačení jedné půlvlny oproti druhé, atd.

Jaký dopad to bude mít na potlačení akustické vazby mezi nástrojem a reproduktorem, což je podstatou patentu, při takovém či podobném tvaru signálu je velkou otázkou, kterou může zodpovědět jen ta či ona konfigurace nástroje, zesilovače a reproduktoru v konkrétním akustickém prostoru.